Close

Relacja z wyjazdu do Turcji – uczniowie z Prokowa


DZIEŃ 1

Pierwszym zadaniem w szkole było posadzenie drzewek symbolizujących tolerancję. Reprezentanci krajów zrobili to wspólnie w naszym imieniu.

Z tarasu naszego hotelu możemy podziwiać wspaniałe widoki i cieszyć się ciepłą bryzą znad morza.

Po zapozowaniu do wspólnego zdjęcia przystąpiliśmy do gry, w której należało podać swoje imię i wykonać jakiś gest. Każda kolejna osoba musiała przypomnieć pozostałym imiona i gesty osób, które już się przedstawiły. Licząc szybko, pięć państw po osiem osób, to 40 imion oraz 40 gestów. A jednak każdy zapamiętał naprawdę sporo.

Po lunchu należało stworzyć własną zakładkę do czytania z hasłem „tolerancja”. Była to świetna okazja, by pokłócić się o kredki, ale jednak cała młodzież tworzyła swoje zakładki w koleżeńskiej atmosferze. Chętnie dzielili się pomysłami i informacjami na temat swoich ojczyzn.


DZIEŃ 2

Słońce napawało nas optymizmem przy śniadaniu. Pełni dobrego humoru i nastawieni pozytywnie udaliśmy się do szkoły na kolejne ciekawe zajęcia.

W trakcie pracy w grupach nasi uczniowie bliżej poznali nowych kolegów. Chętnie rozmawiali, uczyli się nowych zwrotów w obcych językach oraz uczyli innych naszej ojczystej mowy. Udało się nawet namówić pozostałych nauczycieli, abyśmy razem dali przykład dzieciom i także stworzyli puzzle. Wszyscy skupieni na tworzeniu plansz o tolerancji, podświadomie pielęgnowaliśmy tolerancję w naszych sercach.

Po przepysznym obiedzie i spacerze po okolicy postanowiliśmy pobawić się na siłowni w parku i symbolicznie zdobyć kolejny szczyt.


DZIEŃ 3

Wczoraj udaliśmy się promem na stare miasto, które znajduje się po europejskiej stronie miasta. Na fotografii widać jeden z mostów łączących oba kontynenty przez cieśninę Bosfor.

Do późnego popołudnia spacerowaliśmy, podziwiając architekturę i widoki. Największe wrażenie zrobiły na nas Błękitny Meczet oraz Hagia Sofia. Znajdują się one w bezpośrednim sąsiedztwie i z pomocą głośników komunikują się ze sobą w trakcie modlitwy.


DZIEŃ 4

Dzisiaj udaliśmy się do szkoły, w której prowadzone są zajęcia dla uczniów z niepełnosprawnością umysłową. Zaprezentowano nam jedną z metod pracy, mającej na celu relaksować podopiecznych i uczyć ich kontroli nad swoimi emocjami i ruchami. Ta technika artystyczna polega na wypalaniu za pomocą grzałek konturów i cieni na topolowych tabliczkach.


DZIEŃ 5

Ostatniego dnia pobytu każdy z uczestników otrzymał certyfikat i upominek. Niełatwo było zasnąć przed powrotem do domu, gdy w głowie tyle nowych przeżyć. Wszyscy na zawsze pamiętać będziemy ludzi, których spotkaliśmy w Stambule. Trzeba zaznaczyć, że zostaliśmy miło przyjęci przez organizatorów. Poza tym, lokalni mieszkańcy także byli dla nas otwarci i sympatyczni.



Źródło: Szkoła Podstawowa w Prokowie