Close

Działania w ramach rozwoju czytelnictwa w SP nr 2


Podsumowanie działań realizowanych w ramach rządowego programu rozwoju czytelnictwa w Szkole Podstawowej nr 2 w Kartuzach 


Nasza biblioteka szkolna z okazji Światowego Dnia Czytania Książek Tolkiena została przemianowana na HOBBITEKĘ i przybrała wygląd chaty Hobbita. W tym dniu uczniowie klas 4 – 6 wzięli udział w maratonie czytelniczym (ok. 100 osób). Od 8:00 rano do godziny 12:30 kolejne osoby czytały fragmentami najbardziej znaną powieść angielskiego pisarza. Równocześnie odbywał się I Szkolny Konkurs Wiedzy o Twórczości Tolkiena. Przystąpiło do niego 51 osób rozwiązując przygotowany test. Organizatorem całego przedsięwzięcia była pani Justyna Adamczyk,  nauczyciel-bibliotekarz.

Ponadto w bibliotece naszej szkoły odbył się VIII Gminny Konkurs „Czytam, więc jestem”. Wzięli w nim udział uczniowie klas II i III z 8 szkół podstawowych. Celem tego konkursu była przede wszystkim promocja czytelnictwa wśród najmłodszych.

Wysoki poziom przygotowania uczestników nie ułatwił zadania komisji, w skład której wchodziła pani Marzena Krefta – logopeda, dyrektor Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, pani Elżbieta Went – dyrektor Przedszkola Sióstr Miłosierdzia oraz pani Karolina Klinkosz – nauczyciel języka polskiego, bibliotekarz w ZSO nr 2 w Kartuzach. Po wnikliwej naradzie jury wyłoniło Mistrza Pięknego Czytania, a została nim Nina Gregorowicz ze SP nr 2 w Kartuzach. II miejsce zajął Igor Zalewski z SP nr 5, III miejsce ex aequo zajęli Aurelia Konkol z ZKiW w Brodnicy Górnej i Bartłomiej Regliński z ZKiW w Dzierżążnie.

Wyróżniono także Antoninę Formellę i Oliwię Miotk ze SP nr 1 oraz Annę Jarząbek ze SP nr 5 w Kartuzach. Na wszystkich uczestników czekały dyplomy oraz książki. Organizatorkami konkursu były panie Justyna Adamczyk (bibliotekarz) i Ewa Reglińska (kierownik świetlicy).

Kwiecień 2017 – uczniowie klas 4 i 5 odwiedzili Teatr im. Aleksandra Sewruka w Elblągu, gdzie obejrzeli adaptację powieści „Tajemniczy ogród”.

Realizacja projektów z uczniami w oparciu o książki z serii bezpieczne dziecko np. „Słup Soli”, czyli jak powstrzymać szkolnych dręczycieli. „Po co się złościć?” – o emocjach (zajęcia o charakterze biblioterapeutycznym) czy „O szacunku, odwadze i innych wartościach na podst. książki „Drużyna pani Miłki”.

Biblioteka szkolna włącza się w akcje ogólnopolskie poprzez m. in. prowadzenie zajęć w klasach V „Rok 2017 Rokiem Wolontariatu” promujących pracę w schronisku dla zwierząt jako sposób spędzania wolnego czasu.

Maj 2017 – Szkolne Kółko Teatralne „Teatromani” pod opieką pani Małgorzaty Badowicz – nauczycielki języka polskiego” wystawiło dla uczniów klas 4-6 przedstawienie pt. ”Baśniowy ambaras”, które kładło nacisk na wychowawczą moc baśni.

Czerwiec 2017 – za współpracę z redakcją ogólnopolskiego blogu edukacyjnego ”Biblioteki Szkolne Online” nasza biblioteka otrzymała Certyfikat „Biblioteka na medal” – za aktywność i dzielenie się dobrymi praktykami na rzecz rozwoju czytelnictwa i integracji środowiska bibliotekarskiego.

Wrzesień 2017 – promocja nowości książkowych zakupionych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa:

– cykl wystaw książek – „Fantastyczna fantastyka”, „Gotuj z książką”, „Czytający sportowiec”, „Książki dla najmłodszych”, „Książka jest podróżą”;

– rozpoczęło swoją działalność Kółko Literackie, którego zadaniem jest promocja czytelnictwa poprzez m.in. wykonanie plakatów, lapbooków w oparciu o lektury, „drzewa recenzenta”, gdzie każdy może polecić innym uczniom swoją ulubioną książkę.

Organizacja I Szkolnego Konkursu na Najlepszą Recenzję Książki. Dzieci wybierają książkę spośród nowości zakupionych z Narodowego Program Rozwoju Czytelnictwa i ją charakteryzują, wskazując na dobre i złe strony.

Październik 2017 – realizacja z uczniami klas 3 projektu „Z Nelą przez świat”. Uczniowie poznają kulturę, zwyczaje, przyrodę, klimat egzotycznych dla siebie krajów takich jak Tajlandia, Zanzibar podróżując po świecie razem z bohaterką serii książek „Nela mała reporterka”. Odbyły się zajęcia biblioteczne w klasie 5 – „Dziennik łowcy przygód” i ty możesz zostać pisarzem, zachęcające dzieci do pracy twórczej, pisania dziennika. Natomiast uczniowie klasy 6 zapoznały się z problemem emigracji poruszanym w książce „Hebanowe serce” – dzieci bez ojczyzny.